SKLEP

Jak zadbać o komfort cieplny podczas jazdy na nartach?

Ujemne temperatury, a do tego mroźne i przenikliwe powietrze to aspekty, które mogą sprzyjać wychłodzeniu organizmu. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy cały dzień przebywasz na powietrzu i wykonujesz czynności charakteryzujące się dużym wydatkiem energetycznym, jak jazda na nartach. W związku z tym bardzo istotny jest komfort cieplny na nartach.

Należy więc zaopatrzyć się w wysokiej jakości odzież – powinna być ona nieprzemakalna, lecz jednocześnie oddychająca, ważną rolę odrywają też właściwości termoaktywne. To rozwiązania, które zapewnią komfort termiczny na stoku. Poza tym bardzo istotne w czasie jazdy na nartach jest robienie co jakiś czas przerw na odpoczynek oraz wypicie ciepłego napoju. Nie możesz zapominać również o pełnowartościowej diecie i o odpowiedniej ilości snu. Unikaj też kontaktu z osobami przeziębionymi. Rozgrzany organizm wystawiony na działanie mroźnego powietrza jest dużo bardziej podatny na złapanie różnego rodzaju infekcji.

Kiedy odczuwamy komfort termiczny?

Komfort cieplny, czyli innymi słowy komfort termiczny, jest to stan, podczas którego człowiek odczuwa, iż jego organizm jest w danej chwili w stanie zrównoważonego bilansu cieplnego. Oznacza to, że nie odczuwa się wówczas ani uczucia nadmiernego gorąca, ani zbytniego zimna. Komfort cieplny na nartach ma o tyle istotne znaczenie, że w czasie jazdy na stoku przebywasz w warunkach niskich, a często wręcz ujemnych temperatur.

Twój organizm jest więc szczególnie narażony na wychłodzenie. Dodatkowym zagrożeniem dla zdrowia jest zbytnie rozgrzanie organizmu pod wpływem wysiłku fizycznego, jakim jest jazda na nartach, a następnie narażenie go na działanie zimnego powietrza. Musisz więc zadbać zarówno o to, aby nie zmarznąć, ale również nie rozgrzać zbytnio swojego organizmu, po czym wystawić go na chłód. Wówczas zaziębienie murowane! A dojść może nawet do zapalenia płuc i innych groźnych infekcji! Ochrona przed wychłodzeniem na stoku jest zatem bardzo ważna i nie możesz o niej zapominać!

Odpowiedni ubiór na narty, czyli zadbaj o komfort cieplny na nartach

Aby zapewnić sobie komfort cieplny na nartach, bardzo ważną rolę odgrywa odpowiedni ubiór. Podpowiadamy zatem, jak prawidłowo ubrać się na narty. Poszczególne elementy ubioru narciarza znajdziesz w sklepie Skiland.pl. Odpowiednio dobrana odzież narciarska powinna się składać z takich części jak:

Szczególne znaczenie w tym kontekście ma dobra bielizna termoaktywna na narty. Odzież termoaktywna jest wykonana ze specjalnych materiałów, których główna właściwość to odprowadzenie potu za skóry oraz zapobieganie gromadzeniu się tegoż potu na skórze, a także w bieliźnie. To jeden z najważniejszych elementów ubioru narciarza, który daje mu komfort cieplny na nartach. Dzięki swoim właściwościom bielizna termoaktywna nazywana bywa „drugą skórą”. Ponadto dobrej jakości ubiór na stok jest wykonany z materiałów nieprzemakalnych, a przy tym oddychających.

Nie można też zapominać o fakcie, iż ochrona przed zimnem i odpowiednia odzież mają znaczenie nie tylko podczas samej jazdy na nartach, ale również, gdy schodzisz ze stoku czy wybierasz się na posiłek i ciepły napój. Twój organizm jest rozgrzany i gdy przebywasz na mroźnym powietrzu, istnieje ryzyko zawiania, a tym samych przeziębienia się, a także złapania innych chorób, np. zapalenia płuc. Ochrona przed wychłodzeniem ma zatem znaczenie w czasie całkowitego przebywania na stoku – nie tylko podczas samej jazdy na nartach czy desce. To również bardzo ważne, a wiele osób to bagatelizuje. Odpowiednią odzież należy więc również zakładać w tych momentach.

Ochrona przed wychłodzeniem, czyli odpowiednie posiłki i ciepłe napoje!

KOSZULKA TERMOAKTYWNA UYN NATYON 2.0 USA - 2020/21Oprócz tego, jak się ubrać na narty, w celu zachowania komfortu cieplnego na stoku, bardzo duże znaczenie ma także odpowiednia dieta, sen i regeneracja. O ile nie ma specjalnej diety – dedykowanej dla narciarzy hobbystów, to osoby, które wybierają się na stok, aby odczuwać komfort cieplny na nartach powinny stosować elementy diety dla sportowców, szczególnie tych, którzy stosują wysiłek cardio – a takim jest zarówno jazda na nartach, jak i na desce snowboardowej.

Bardzo istotne będzie zatem spożywanie węglowodanów – zarówno przed wysiłkiem, jak i po nim. Musisz cały czas czuć siłę na stoku. Organizm, który jest osłabiony, jest też bardziej podatny na wychłodzenie, a także na kontuzje. Spożywanie węglowodanów jest konieczna w celu uzupełnienia w mięśniach zapasów glikogenu. Jako ochrona przed zimnem na stoku bardzo ważne jest też robienie sobie przerw i spożywanie gorących posiłków. Powinieneś również przyjmować dużą ilość płynów – zwłaszcza tych ciepłych. To zapobiegająca odwodnieniu oraz rozgrzewa organizm. Ważne są również odpowiednia ilość snu oraz odpoczynek i regeneracja po wysiłku.